ADHD kan hindra sociala förhållanden tidigt i livet

0
150

ADHD kan hindra sociala förhållanden tidigt i livet

News Picture: ADHD May Hamper Social Relationships Early in LifeAv Tara Haelle

HealthDay Reporter

ONSDAG, December 16, 2015 HealthDay nyheter) – Små barn med attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) kan få mer problem umgås med sina kamrater, som sedan kan bidra till försämrade symtom, tyder på en ny studie från Norge.

Men cykeln mellan symtom och sociala problem tycks minska när barnen blir äldre, säger studien författarna.

”Rastlösa barn tenderar att vara mindre attraktivt som spelar partner, deras problem med att upprätthålla uppmärksamhet på regler, att vara uppmärksam på andra barnens idéer och en begränsad förståelse av tur-tar,” säger studie författaren Frode Stenseng. Stenseng är docent i regionala centrum för barn och ungdomars psykiska hälsa och barns välfärd på norska universitetet för vetenskap och teknik.

”Föräldrar eller lärare bör–åtminstone när det gäller förskolebarn–försöka vägleda barnen i deras sociala lek så att de inte utesluts så lätt,” Stenseng läggas till.

En expert var förvånad över resultaten.

”Även om vi har länge vetat att barn med ADHD löper ökad risk för peer avslag, det är förvånande att tidigare peer avvisande verkar leda på vägen till större ADHD symtom, vilket tyder på en dubbelriktad relation mellan ADHD -symptom och sociala funktion,” sade Dr. Andrew Adesman, chef för utveckling och beteende i pediatrik vid Cohen barnens Medical Center i New York , i nya Hyde Park, ny

Resultaten publicerades den 16 december i journalen Barns utveckling.

I studien har bedömt forskarna nästan 1.000 barn när de var ca 4 år gammal för symptom på ADHD. Barnens föräldrar och förskola lärare också fylla i frågeformulär om barnens sociala interaktioner med sina kamrater.

Utredarna samlades sedan samma information igen när barnen var 6 och 8. Forskare förlorade spåret lite över 300 barn under uppföljningsprocessen.

För att karakterisera barnens sociala interaktioner, föräldrar och lärare fått hur sant tre uttalanden var för varje barn: ”Inte omtyckt av andra barn/elever,” ”Inte får tillsammans med andra barn/elever” och ”Blir retad mycket.”

När forskarna jämförde barnens symtom och sociala interaktioner i åldrar 4, 6 och 8, fann de att barn med de mest allvarliga symptom på ADHD också upplevde de flesta avslag från sina klasskamrater. På samma gång, mer avvisande barnen erfarna vid 4 års ålder, sämre tenderade sin ADHD symptom att vara när de var 6.

Men när barnen var 8, föreföll denna cykel av peer avvisande och förvärra ADHD symtom inte längre existerar, Forskarna fann.

”Alla barn behöver socialt samspel med jämnåriga, till exempel för att underlätta social kompetens,” sade Stenseng. ”När ett barn avvisas av kamrater, det kan leda till mer rastlöshet, liksom mer aggression.”

Förstå varför andra barn inte vill spela med dem, dock kan hjälpa minska dessa barns aggression och eventuellt hjälpa dem lära sig strategier för att övervinna deras frustration, Stenseng förklaras.

”Som förälder, ett alternativ är att underlätta lek och aktiviteter i sociala arenor som deras barn kan behärska trots hans eller hennes ouppmärksamhet, impulsivitet och rastlöshet,” Stenseng sade.

”Föräldrar ska hjälpa sitt barn att hitta aktiviteter som sport eller andra fritidsaktiviteter, för att fastställa sociala band i ett sammanhang där deras barn är bekvämare än i skolmiljön,” Stenseng föreslog.

Adesman påpekade att ”barn med ADHD ofta kämpar med populära team sporter som baseboll och fotboll, där barnen förväntas betala uppmärksamhet även när bollen inte är på väg väg.”

I stället, tillade han, ”barn med ADHD är mer benägna att göra bra med lagsporter som basket som innebär en mer konstant rörelse och engagemang eller individual achievement sporter som tennis, simning, spår och martial arts.”

Under tiden, säger föräldrar och lärare kan också hjälpa lära barnen sociala färdigheter som en viktig del av att hantera ADHD beteenden, Mayra Mendez, en programsamordnare för intellektuell och utvecklingsstörningar och psykisk hälsovård vid Providence Saint John’s barn och familj Development Center i Santa Monica, Kalifornien.

”Tidig social kompetens utbildning är avgörande för hjärnans utveckling för barn, medan social färdighetsträning för äldre barn stelnar högre förståelse för sociala normer,” sade Mendez, som inte var involverade i forskningen.

”Sociala färdigheter utbildning stöder medvetenhet om sociala situationer och gränser, att hjälpa barn att bygga på deras förmåga till självvärdering, självreglering och justering av deras beteende i enlighet med den inverkan de har på andra,” Mendez lagt till.

Stenseng betonade att det är viktigt att inte skylla på barnet med ADHD för de svårigheter de upplever med sina kamrater, utan att ta hänsyn till deras diagnos och försöka förstå barnets känslor.

Forskarna undersöka inte de möjliga effekterna av medicineringen på denna cykel, men det är möjligt att medicinering för ADHD skulle kunna påverka de fram och tillbaka interaktionerna, Stenseng sa.

”Att medicinering minskar symtom på ADHD, sådan medicinering kan också minska barns sannolikheten att bli avvisad av sina kamrater,” sade Stenseng. ”Dock över medicinering kan också leda till samma negativa resultat, eftersom inga barn vill spela partner utan energi eller initiativ.”

Adesman överens om att rätt mängd medicin kan hjälpa ett barn med ADHD fungerar bättre socialt.

”Denna studie har inte titta på medicinering effekter, och de flesta förskolebarn med ADHD inte behandlas med medicinering,” förklarade han. ”Som sagt, framgångsrika behandlingen av barn med ADHD med läkemedel ofta resulterar i förbättrad social funktion och inbördes acceptans.”

MedicalNews

Copyright © 2015 HealthDay. Alla rättigheter reserverade.

KÄLLOR: Frode Stenseng, Ph.D., docent, regionalt centrum för barn och ungdomars psykiska hälsa och barns välfärd, norska universitetet för vetenskap och teknik, Trondheim, Norge. Andrew Adesman, MD, chef, utvecklingsmässiga och beteendemässiga pediatrik, Cohen barnens Medical Center i New York, ny Hyde Park, ny; Mayra Mendez, Ph.D., L.M.F.T., programsamordnare, intellektuella och utvecklingsmässiga funktionshinder och psykisk hälsovård, Providence Saint John’s barnet och familjen Development Center, Santa Monica, Kalifornien; 16 december 2015, barns utveckling

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY